Aktualności

Droga okrężna

Zawsze doprowadzi do celu.


W dominującej obecnie "Kulturze Projektu" ważniejsze jest to co będzie, to co mamy zamiar zrobić niż to co zostało zrobione. Ciekawe odwrócenie.. Takie czasy. Karmimy się złudzeniami. Czas przyszły niedokonany. Dziś ( 18 listopada 2013 )Przenoszę to działanie do archiwum. Od dłuższego czasu nie wykonałem nowych zdjęć nad rzeką. Można przyjąć zatem,że na razie temat uważam za zamknięty. Oryginały trzeba jeszcze tylko oprawić i złożyć w archiwum. Zabieram się za coś innego.
Z różnych względów , głównie ode mnie niezależnych, nie planuje na razie żadnych prezentacji swoich prac. Wobec braku innch możliwości chciałbym posłużyć się cyfrowym półśrodkiem, który da ewentualnym zainteresowanym jako takie wyobrażenie o tym nad czym obecnie pracuje. Do tej pory starałem się nie zamęczać innych swoimi planami czy rozterkami fotograficznymi. Mimo wielu wątpliwości chciałbym posłużć sią tym cyfrowym nośnikiem aby pokazć nad czym obecnie pracuje. Taka przedpremierowa prezentacja w internetowym czyśću z nadzieją na prawdziwe fotograficzne życie

Direct-Positif.

Jak zwykle decyduje przypadek.


Parę miesięcy temu przywiozłem z Trzcianki od Pana Króla kilka paczek papieru. 10 kartek BBN 111 ( klasyka ) 30x40 zużyłem od razu. , wystarczyło jedynie by przypomnieć sobie dawny ciemniowy czas. Zanim “złapałem tonację” już było po wszystkim. W archiwum pozostaną, może ze dwie stykówki ze szklanych negatywów. Ale są jeszcze ze 4 paczki Fotonbromu 40x50 gradacja twarda data ważności 1986 rok. Nie bardzo wiedziałem co z tym zrobić. Pamiętałem, że ten papier nawet nowy był bardzo słaby, mało srebra, czernie marne, po prostu syf. Jedną paczkę Zużyłem na zupełnie nieudane próby litowe. Do tej pory zawsze coś udawało się zrobić, nawet na poważnych zabytkach. Tu kompletna klęska. Ostatnia nadzieja pozostała w procesie odwracalnym. U M.Ilińskiego wyczytałem, że do starej stwardniałej emulsji dobrze jest użyć wywoływacz z Amidolem. W starych książkach było trochę ciekawych receptur. Wybrałem recepturę Lootens'a (już od razu z 3 gramami rodanku potasu). Proces nie jest stabilny. Stary Amidol, ( zupełnie już czarny) nawet po wielokrotnym filtrowaniu zabarwia na różowo światła. Nie pomaga nawet długie płukanie w kwasie cytrynowym. Czasem jednak uda się zrobić zdjęcie prawie idealne technicznie, prawie jak cyfrowe ( tu śmiech….).
Przy okazji udało się wprowadzić do “seryjnej produkcji” metodę Wprost Pozytywową, czyli wytwarzam oryginały. Od razu pozytyw, bez negatywu. Zawsze fascynowały mnie technologie które kwestionują główną cechę fotografii czyli możliwość wykonywania nieograniczonej ilości identycznych kopii. Chyba dlatego od wielu lat wykonuje diapozytywy, kiedyś barwne, teraz czarno-białe do bezpośredniego wyświetlana. Dodatkowa zaleta metody wprost pozytywowej jest to że, nie będę zapełniał mojego archiwum dodatkowymi negatywami, których i tak pewnie nigdy nie miałbym czasu powiększyć. Jedyna wada. Obraz jest odwrócony stronami. Czasem przeszkadza. Unikam napisów i miejsc gdzie odwrócenie będzie uciążliwe dla oglądających.
Papier powoli się kończy. Czuje, że panuje nad technologią, choć niespodzianki się zdarzają, np. nigdy nie wiem jak naświetli się kolor zielony, kaprysy odbielacza , rozmiękczanie emulsji, itp.. przygody. Za kilka tygodni zdobyte doświadczenie będę mógł sobie wsadzić w ….. archiwum.
Na koniec. Dotarło do mnie, że w ostatnich latach moje działania fotograficzne inspirowane były głównie czynnikami materiałowymi. Czyli tym co Dobrzy Ludzie przekazują mi do foto-recyklingu; przeterminowane papiery fotograficzne, filmy, chemikalia, itp. Zrobienie zdjęć na tych wszystkich starociach zawsze jest dużym wyzwaniem. Być może przebicie się przez barierę technologicznych problemów pochłania zbyt wiele energii i nie wystarcza jej już na nic innego. Trudno. Jakoś nie mam wielkiego przekonania, że używając prostszej technologii byłbym w stanie zrobić coś Innego. Staram się dostosować technologię do tego co mogę i co chciałbym wyrazić. Czasem się udaje.

Dziękuje Panu Królowi za papier ( który, jeśli dobrze pamiętam pochodzi od Pawła Rupa, też dziękuje, Pawle...) i Amidol.

B+B 2013 09 25 .



SPIS NAŚWIETLEŃ PT."WARTA 18 06 TO 07 09 2013 40X50 CM BH1 FOTONBROM 1

8 J u l 2 0 1 3 D ęb i n a e x p 9 2 4 - 1 0 0 0 p o m . E L 3 E V 7 , 3 h i g h l i g h t 4 E v i n d a r k . D e v A m i d o l L o o t e n s u n d e r 2 m i n . ( n e w ) D . M a x O . K . 2 0 J u l y 2 0 1 3 R z e k a S z e l ą g e x p 7 5 0 t o c 8 2 0 p o m E L 3 6 , 6 E v p i n m i d . D e v L o o t e n ' s A m i d o l 1 m i n 5 0 s D . M a x . 0 . K 2 2 J u l y 2 0 1 3 C y t G a t e e x p 1 4 0 5 t o 1 4 2 5 p o m e q u a l g r a y a p r . 8 , 3 E V 0 ( f u l l l i g t P i n h i g h d e e p s h a d o w 6 , 2 E V 2 3 J u l y 2 0 1 3 W a r t a W i e l k a T a m a e x p 8 4 5 t o 9 1 0 p o m A p r f u l l l i g h t ( E V o v e r 8 t o g r a y p o i n t ) 2 5 j u l y 2 0 1 3 G r a y ' s S t o n e e x p 9 0 6 t o 9 3 0 p o m E l 3 E V 7 , 7 G . C . P i n d o w n 2 6 j u l y 2 0 1 3 D e b i n a 2 e x p 8 5 4 t z 9 1 0 p o m f u l l l i g h t p i n d o w n I 2 7 J u l y 2013 W a r t a S z e i g e x p 1 0 3 0 t o 1 0 4 5 p o m E L 3 8 , 5 E V t o g r e e n . p i n d o w n 2 9 J u l y 2 0 1 3 W a r t a m i e r n i k . E x p 8 5 9 t o 9 4 0 . P o m E l 3 : 6 E V . p i n d o w n 0 1 A u g 2 0 1 3 W a r t a W o d o w s k a z e x p 1 3 5 0 t o 1 4 0 5 E V 8 , 8 t o g r e e n E l 3 0 6 A u g 2 0 1 3 W a r t a G r a y s S t o n e e x p 9 1 3 t o 9 3 2 p o m . E l 3 E v 8 , 5 t o 9 f u l l s u n p i n d o w n 0 7 A u g 2 0 1 3 W a r t a C a r p e t e x p 8 4 2 t o 9 0 0 p o m . E l 3 E V 8 a p r . P i n d o w n . D e v L o o t e n s 1 m i n 4 5 s 2 5 0 n e w t o 1 l . D . m a x t o l o w u n d e r e x p . N o d e t a i l s i n B l a c k s 0 8 A u g 2 0 1 3 W a r t a B o b e x p 9 4 7 t o 1 0 2 0 P o m E L 3 a p r 7 , 8 E V F 1 2 A u g 2 0 1 3 d e b i n a R u r a E x p 1 3 3 6 t o 1 4 E l 3 P o m . . . a p r . 7 , 7 p i n d o w n 1 4 A u g 2 0 1 3 W a r t a W i e k a T a m a E l 3 A p x 8 E V e x p 1 1 3 0 t o 1 2 1 0 . D e v L o o t e n s 1 m i n 1 5 s 5 0 0 m l a d 2 5 m l B e n z o . D e t a i l s i n s h a d o w s . l i g h t s n o t o v e r b r i g h t 1 5 A u g 2 0 1 3 W a r t a C y p e l e x p 8 4 7 t o 9 2 5 E l 3 p o m 8 , 0 E V ( f u l l l i g h t ) p i n d o w n . D e v L o o t e n s n e w 0 , 5 l a d 2 5 m l B e n z o t i m e 1 m i n 2 0 s . D . M a x . O . K . L o w c o n t r a s t . 1 6 A u g 2 0 1 3 W a r t a C r e e k e x p . 9 1 0 t o 9 5 0 E l 3 P o m . 7 , 7 E V p i n d o w n . D e v L o o t e n s 0 , 5 l a d 2 5 m l B e n z o t i m e 1 m i n 2 5 s D . m a x . L i g h t O . K . S h a d o w t o d e e p . V i n i e t t e w a s e p e a r ( t o p s i d e ) 1 7 A u g 2 0 1 3 W a r t a D a m m r e p e a t e x p . 9 2 1 t o 1 0 p o m . E L 3 r a n g f r o m 9 ( l i g h t ) t o 4 , 5 d a r k . P i n d o w n D e v . L o o t e n s n e w 0 , 5 l n o B e n z o t i m e 1 m i n 2 5 s D . M a x L o w . L o w c o n t r a s t n o d e t a i l s i n s h a d o w s 1 9 A u g 2 0 1 3 W a r t a W . M . 2 3 6 k m e x p . 1 3 1 8 t o 1 4 0 0 p o m . E L 3 a p r x . 7 E V . c h t u n g n e w p a p e r o t o n b r o m h a r d . D e v L o o t e n , s 0 , 5 l n e w a d 2 5 m l B e n z o . O v e r e x p o x 2 2 2 A u g 2 0 1 3 W a r t a C o l l e c t o r S z e l g e x p 1 2 5 5 t o 1 3 1 5 p o m . E L 3 a p r o x 8 , 5 E V . A C H T U N G n e w p i n h o l e 0 , 4 m m f i r s t t i m e . A n y p i c t u r e . D i s a s t e r . l o s t i m a g e . 2 3 A u g 2 0 1 3 W a r t a W e c h t a e x p 1 3 5 9 t o 1 4 2 0 P o m . E L 3 6 , 5 E V ( C L O U D s ) t o 7 , 7 a p r x i n s u n . D e v L o o t e n s u s e d o n c e . t i m e 2 m i n . D . m a x O . K . S h a r p t o o . P i n k f o g g i n l i g h t s 2 7 A u g 2 0 1 3 W a r t a S z e lg K a m i e n i e e x p 9 4 7 t o 1 0 p o m . E L 3 f u l l l i g h t 8 , 5 E V . P i n d o w n 0 , 4 m m . D e v. s o f t . A p r . 2 m i n D . M a x l i t t l e o v e r ( o v e r d e v . ) 2 8 A u g 2 0 1 3 W a r t a O n t h e B r i d g e e x p 9 4 4 t o 1 0 0 5 p o m . E L 3 9 , 2 L i g h t s t o a p r . 6 E V in s h a d o w . D e v s o f t 1 , 5 m i n p l u s . O v e r d e v . H i g h c o n t r a s t o v e r t o n a l r a n ge 2 8 A u g 2 0 1 3 W a r t a W i l c z y M By n e x p 1 7 4 4 t o 1 8 2 0 P o m . E l 3 5 , 5 s h a d o w t o 7 , 5 l i g h t s . E V p i n d o w n 0 , 4 m m 2 9 A x g 2 0 1 3 W a r t a Ag i R o g a l i Ds k i e . e x p 1 1 4 7 t o 1 2 P o m . E L 3 8 , 3 E V p i n d Dw n 0 , 4 m m n r 2 9 1 ˛ 3 0 A u g 2 0 1 3 D o l i n a N o t e c i e x p 1 7 4 5 t o 1 8 0 8 p o m E l 3 6 , 6 s t a r t o h n e s o n e t o 7 , 6 i n s u n a t 1 7 5 5 . D e v s o f t 1 , 5 m i n . O l d b l e a c h . S e p i a t o n e a n d d r o p s . D . m a x O . K . T r y t o r e d e v e l o p e 0 2 S e p t 2 0 1 3 W a r t a B a s e x p 1 2 0 2 t o 1 2 1 7 p o m E L 3 a p r o . 8 . 5 t o g r e e n s . P i n d o w n . D e v s o f t . 1 , 5 m i n D . m a x l i t t l e u n d e r . U s e d s e c o n d d e v . m u s t b e n e w a t o n c e . 0 3 Sept 2 0 1 3 W a r t a S z e l g B a s I I e x p . 8 0 8 t o 8 2 8 p o m . A p r . 8 E V p i n d o w n . B l e a c h w r o n g d i d n o r e v e r s e d R e p e t a e x p 1 2 5 5 t o 1 3 1 0 p o m . E L 3 A p r 8 , 5 E V . t o g r e e n . D e v s o f t 1 , 5 m i n D . m a x O . K . c u t t h e w h e e l ) l i t t l e d a r k , l o w c o n t r a s t 0 4 Sept 2 0 1 3 Wa r t a B a s I I I e x p 9 0 0 t o 9 3 0 p o m . E L 3 a p r 7 , 0 p i n d o w n 0 , 4 m m . D e v s o f t 1 , 5 m i n D . M a x O . K . C l a s s i c ! 0 6 S e p t 2 0 1 3 W a r t a S z e l . G r a n d e C a n a l e e x p 9 3 5 t o 9 4 8 p o m . E L 3 9 , 2 E V d i r t o b e t o n p i n d o w n 0 , 4 m m . D e v 1 , 5 m i n S o f t . D . m a x O . K .  0 6 A u g 2 0 1 3 W a r t a P r z y s t a n R a t a j e e x p 1 8 0 6 t 1 8 3 0 p o m E l 3 a p r x 8 E V t o g r a y l i g t e d b e t o n t n e w h i g h p i n 0 , 4 m m o p o s i t e . D e v s o f t 1 , 5 m i n . D . m a x O v e r e x p o t o h i g h c o n t r a s t t o h i g h l i g h t s . 0 7 S e p t 2013 W a r t a S z e l g G r a y s S t o n e i n f o g g e x p 6 4 6 t o 7 1 5 p o m E l 3 a p r x 7.Dev Soft 1,5 min Lost Light. Over exposed. 1 0 S e p t 2 0 1 3 W a r t a S z e l B a s s 4 e x p 8 0 5 t o 8 1 8 p o m . E L 3 A p r . 8 ( f u l l s u n , d i r o p o s i t e ) . p i n 0 , 4 m m d o w n . D e v s o f t 1 , 5 m i n . D . m a x . L o w l o w c o n t r a s t .  1 3 S e p t ( F r ) 2 0 1 3 W a r t a S z e l g e x p 1 0 5 2 t o 1 1 L i g h t m e e s u a r e a p r 8 , 5 t o 9 E V I l F O R D I V R C g r a y b o x . P i n ? ( 0 , 4 o r 0 , 5 ) . D e v s o f t 1 m i n o v e r e x p o u n d e r d e v . L o w c o n t r a s t . E f f e c t i v e s p e e d o v e r 1 2 A S A 1 9 S e p t 2 0 1 3 W a r t a S z e l g r a s s e x p 9 2 1 t o 1 0 p o m . E L 3 a p 6 E V p i n d o w n 0 , 4 m m . D e v s o f t o v e r t i m e 3 m i n . D . m a x u n d e r e x p o d e a t h b l a c k a n d l i g h t s  2 4 S e p t 2 0 1 3 W a r t a S z e l . I v o r y e x p 9 3 5 t o 1 0 . P o m E L 3 8 , 4 E V t o g r e e n l i g h t s p i n 0 , 4 m m d o w n . D e v L o o t e n s H a l f t o h a l f o l d a n d n e w u n d e r 2 0 C t i m e 4 , 5 m i n . D . m a x d r a m a t i c l y u n d e r . L a c k d e t a i l i n B l a c k . G r e e n l e a v s d o n o t s p e c t r a l a c t i v e  2 7 S e p t 2 0 1 3 S z e l B e a c h . E x p 1 0 3 6 t o 1 1 1 6 P o m s t a r t 7 E V E L 3. Dev Looten's new 4,5min. Paper over contrast not to used.Over
Home© B+B